MN logo rgb web 300x77
21 Nørrebro-restauranter laver ny crowfunding-kampagne

21 Nørrebro-restauranter laver ny crowfunding-kampagne

BEMÆRK! Denne artikel er cirka 4 år gammel
En række af de hårdt corona-ramte uafhængige restauranter, caféer og barer på Nørrebro er gået sammen om crowdfunding-kampagnen ’Let’s stick a lime in this Corona’, hvor du kan købe en støtte-T-shirt.

Topfoto/fotocollage: Lars Christian Vibild, larsvibild.dk

Mange af bydelens små, selvstændige restauratører kæmper i lighed med andre lokale erhvervsdrivende for at holde hovedet oven tidens virusvande.

En stor del af dem har omstillet til takeaway, tilbyder hjemmelevering og/eller udsteder gavekort til senere brug.

Men nu tager en god snes restauratører skridtet videre og iværksætter en decideret ’Support your local’ crowdfunding-kampagne, som de kalder ’Let’s stick a lime in this Corona’.

Initiativet kommer fra holdet bag Depannuer, som ved siden af den kombinerede bar/kiosk/café i Griffenfeldsgade også driver design- og brandingfirmaet Barkas.

“Målet med projektet er at hjælpe med at samle Nørrebro og give mulighed for at støtte ved at købe vores ’Let’s stick a lime in this Corona’-T-shirt’. Og så skal det selvfølgelig også skabe noget synlighed, så folk støtter ved at købe takeway fra vores restauranter,” siger Mike Wittrup fra Depanneur/Barkas.

Overskuddet går ubeskåret og ligeligt fordelt til restauranterne bag projektet – hvoraf de fleste drives af restauratører, der kender hinanden i forvejen. Ikke fordi andre ikke gerne må være med, men fordi det er gået stærkt.

“Kampagnen er blevet sammensat i løbet af få dage, så vi har i første omgang grebet fat i dem, vi har haft kontakt til,”fortæller Mike Wittrup.

Mange bække små skal redde restauranterne

Lykkes det at indsamle mere end 250.000 kr. i alt, lover initiativtagerne at fordele det overskydende beløb på andre restauranter – hvilke og hvordan ligger endnu ikke fast.

Under alle omstændigheder er der for hver enkelt restaurant ikke tale om svimlende summer – en kvart million kroner fordelt på 21 restaurant giver mindre end 12.000 kr. per forretning.

“Så vi regner jo heller ikke med, at det bliver kampganen her i sig selv, der redder os. Men sammen med regeringens hjælpepakker og det, at vi transformerer vores forretninger til bl.a. at lave takeaway, skulle den gerne kunne hjælpe os til at komme gennem krisen,” siger Mike Wittrup.

Ved en donation på alt mellem 250 og 999 kr. kan du erhverve dig en hvid T-shirt, og beløb på 1.000 kr. eller derover udløser en sort T-shirt.

Du kan støtte kampagnen på GoFundMe.

’LET’S STICK A LIME IN THIS CORONA’

Disse 21 restauranter, caféer og barer støtter du ved at købe en T-shirt:

Depanneur, Griffenfeldgade
Snack & Blues, Guldbergsgade
Cicchetti, Nørrebrogade
Omar, Resfnæsgade
Safari, Baggesensgade
Bar Pasta, Vedbækgade
Auto / Taxi, Griffenfeldsgade
Klint & Bro, Tagensvej
Gilt, Rantzausgade
Mæxico, Guldbergsgade
Yellow, Kapelvej
Lulu/Flavour Bastards, Ravnsborggade
Cafe Stadion, Nørre Allé
MET, Ryesgade
Pierre, Elmegade
Istid, Jægersborggade
Darcy’s Kaffe, Rantzausgade
Kogebogeriet, Guldbergsgade
Gaarden og Gaden, Nørrebrogade
Send Flere Krydderier, Nørre Allé
Sidecar, Skyttegade

Related Articles

X