Mit Nørrebro
Bag kulisserne: Teaterdirektørens revolutionære dilemma

Bag kulisserne: Teaterdirektørens revolutionære dilemma

Dramaet foregik for en gangs skyld bag, og ikke på scenen, da direktøren for Nørrebro Teater Mette Wolf følte sig nødsaget til at udsætte premieren på teatrets første store forestilling i 2020.

Tidspres og en stram økonomi på den ene side. Professionel stolthed og ambition på den anden. 

Det dilemma er kendt for de fleste ledere i kunstens verden, men for Nørrebro Teaters direktør Mette Wolf blev det tidligere på måneden så stort, at hun valgte at udskyde premieren på næste års store satsning ’Mysteriet’ – et revolutionsstykke af den russiske dramatiker Vladimir Majakovski.

Teaterdirektøren har afset tid til et interview med Mit Nørrebro om det dramatiske forløb og udgangen på det efter en lang dag i opløb til premieren på årets juleforestilling. 

Hun byder på et glas rødvin i teatres foyer, og vi sætter os omkring et smukt og meget stort plankebord konstrueret af godt brugte og blankt lakerede brædder.

“Alle lægger mærke til det bord, og vi er også glade for det – men det er tungt at flytte rundt på,” bemærker Mette Wolf.

Endnu tungere var hendes beslutning om at udskyde opsætningen af ’Mysteriet’. 

Alle sejl var sat til for at bringe revolutionen til Ravnsborggade. En dramatiker var hyret til opgaven med at omskrive det oprindelige stykke. Ikke mindre end 61 roller skulle forvandles til en opsætning med “bare” 12 medvirkende.

“Stykket er et kæmpe set up – karaktererne går gennem en masse og når frem til en bedre verden. Det er et stykke, som jeg føler passer godt til vores tid, hvor man med klimaforandringer og alt muligt andet godt kan føle sig magtesløs,” fortæller Mette Wolf om valget af ’Mysteriet’.

“Ambitionen var at få publikum til at tænke. ’jeg kan godt gøre noget for at gøre verden til et bedre sted’ – og gå ud og gøre noget. Det var det klare mål,” erklærer hun.

“Vi kan ikke nå det!”

De 12 skuespillerne var hyret og klar til opgaven – men da Mette Wolf den 18. oktober så dramatikerens første manuskriptudkast, vidste hun straks, at den var gal.

Normalt er et stykke igennem 3-4 gennemskrivninger, inden det er klar til at blive sat op, men de mange karakterer og scenarier i ’Mysteriet’ gjorde opgaven mere krævende. Så krævende, at Mette Wolf kunne se, at de ikke kunne nå at få manuskriptet bragt op til Nørrebro Teaters vanlige standard inden for den givne tidsramme.

Men forestillingen var programsat, og i en tid, hvor kulturlivet pålægges løbende besparelser, er der også nogle økonomiske realiteter at tage i betragtning. Og det var her, teaterdirektøren blev sat i et dilemma. 

Hun husker tilbage på de tanker og følelser, der strømmede igennem hende:

“Det er et vildt projekt. Der ligger meget mere arbejde i det, end hvad vi kan nå. Det er en følelse af ’det kan vi ikke nå!’. Og vi har ikke både råd til besparelser og at spille dårligt teater,” forklarer hun.

“Det var en forfærdelig beslutning”

Den 46-årige Mette Wolf er en teaterdirektør med solid faglig ballast. Uddannet dramaturg fra Aarhus Universitet i 2001 og senere dramaturg og manuskriptforfatter på DR’s ’Arvingerne’ og ’Cirkus Summarum’. Fra 2004-2011 udviklingschef på Betty Nansen Teatret. 

Den 1. januar 2015 afløste hun Kitte Wagner på direktørposten i Ravnsborggade, og i sommer blev hendes kontrakt forlænget – bestyrelsens anerkendelse af hendes succesfulde arbejde med at skabe et morskabsteater med mening og stærk professionalisme.

Netop professionalismen blev udfordret af det ufærdige manuskript til ’Mysteriet’, og hun overvejede alle muligheder for, hvordan forestillingen kunne blive en succes – og risikoen for en fiasko. 

Ganske vist modtog Nørrebro Teater sidste år 13,75 millioner kroner i statstilskud, men økonomien levner ikke plads til tomme sale.

“Det var en forfærdelig beslutning at tage. Dramatikeren og huset havde allerede brugt mange kræfter på forestillingen. Jeg går rundt og rundt om mig selv lørdag og søndag og overvejer; ’hvad kan jeg sige, som gør, at vi kan nå det?”. Den nøgle finder jeg ikke, og det her er en kæmpe satsning. Vi risikerer at stå ved prøvestart med noget, som jeg i maven ikke føler bliver godt,” fortæller Mette Wolf. 

Hun beslutter at aflyse, men der må hurtigt findes en anden forestilling i stedet. 

“Vi går i gang med en sindssygt intensiv læseproces. Jeg har en pulje ’i banken’ af stykker, som vi tidligere har overvejet. Dem kigger vi på,” fortæller direktøren om forløbet med et blik, der afspejler situationens alvor. 

Løsningen fandtes dog ikke i ”banken”.

I begyndelsen af november udsendte teatret derfor en pressemeddelelse med overskriften “Den ene russer afløser den anden”.

“Vores publikum skal kunne regne med et højt, kunstnerisk niveau. Det skal vi aldrig gå på kompromis med”, citeres Mette Wolf for i pressemeddelelsen.

Morskab med mening

Hun har i stedet besluttet sig for at sætte ’Kirsebærhaven’ af Anton Tjekhov op. Et andet stykke med revolutionære undertoner.

“Jeg arbejder hele tiden under temaet ’morskab med mening’. Jeg kan godt lide de østeuropæiske stykker, for de har både humor og alvor, og de er blevet brugt til at pege på uretfærdigheder i samfundet. Det er Tjekhov en mester i,” forklarer teaterdirektøren og uddyber:

“Han peger på en samfundsklasse, der har været vant til at have alt – men samtidig viser han, at samfundet forandrer sig. Han insisterer på, at han har skrevet en komedie – jeg har bare aldrig set den være sjov. Nu har vi holdet til at gøre den sjov.” 

Fra den ene revolutionære forestilling til den anden – har det spillet ind på valget af først ’Mysteriet’ og siden ’Kirsebærhaven’, at Nørrebro Teater ligger i en gammel arbejderklassebydel med en tradition for at gøre oprør mod det etablerede?

Måske ikke direkte. Men så alligevel.

Mette Wolf har altid lokalområdet med i sine overvejelser, når hun vælger teatrets repertoire, og en stor del af de 45.015 tilskuere i sæsonen 2018/2019 har da også bopæl på Nørrebro.

“Nørrebro betyder alt!,” udbryder Mette Wolf og tilføjer:

“Vi er i Danmarks mest mangfoldige bydel i forhold de mennesker, der bor her. Vi skulle skamme os, hvis vi ikke forholdt os til det som statsstøttet institution. Det skal føles relevant,” siger hun om teaterets repertoire.

Og tømmer sit glas ved det tunge plankebord. 

For teaterdirektør Mette Wolf er det vigtigt, at Nørrebro Teater afspejler bydelen. “Nørrebro betyder alt!,” siger hun om sit valg af teatrets repertoire – og som det ses, er Nørrebro også rykket inden for i teaterbaren. Fotos: Lars Christian Vibild, @lcvibild

’Kirsebærhaven’ af Anton Tjekhov har premiere på Nørrebro Teater den 21. februar 2020. 
Instruktør: Madeleine Røn Juul.
Medvirkende: Mikael Birkkjær, Michelle-Bjørn Andersen, Sarah Boberg, Christiane Gjellerup Koch, Tina Gylling Mortensen, Asbjørn Krogh Nissen, Ole Lemmeke, Henrik Lykkegaard, Josephine Park, Marie Tourell Søderberg, Youssef Wayne Hvidtfeldt og Jacob Weble. 

NØRREBRO TEATERS MANIFEST

Manifest for morskabens teater
Af teaterdirektør Mette Wolf

Nørrebro Teater er et morskabens teater. Som direktør for Nørrebro Teater tror jeg på et morskabens teater med mening, indhold og relevans.

Jeg tror på et morskabens teater, der præsenterer begavet humor for alle typer af publikum til alle tider.

Jeg tror på et morskabens teater, der igennem latter og tårer folder hverdagen ud, frisætter vores fantasi og gør livet større.

Jeg tror på et morskabens teater, der spejler vores indre længsler, drømme, svinehunde og dæmoner, så vi bliver klogere og dygtigere til at være mennesker.

Jeg tror på et morskabens teater, der bygger broer og skaber forståelse.

Jeg tror på et morskabens teater, der stræber efter at give os oplevelser af fællesskab og samhørighed samtidig med, at vi hver især føler os set, forstået og genkendt.

Jeg tror på et morskabens teater, der er underholdende og meningsfuldt, og som ikke går af vejen for at lade humoren stå på skuldrene af alvoren.

Jeg tror på et morskabens teater, der bidrager til en verden, hvor vi er kritiske og spørgende mennesker uden at grave grøfter og forveksle fordomme med facts.

Jeg tror på et morskabens teater, der har modet til at provokere, udfordre og forarge.

Jeg tror på et morskabens teater, der tager publikum alvorligt ved at insistere på teatrets magi og poesi.

Jeg tror på et morskabens teater, der lader os mødes i meningsfulde og nutidige historier.

Jeg tror på et morskabens teater, der hylder teatret og gør det til en fest at være publikum.

Related Articles

X