MN logo rgb web 300x77
Byvandring: Fra jernbane og sporvognsremise til park og kultur

Byvandring: Fra jernbane og sporvognsremise til park og kultur

BEMÆRK! Denne artikel er cirka 4 år gammel
Tag med på på Nørrebro-turen Følg Jernbanen / Blå rute (Ågade til Mjølnerparken).

Fotos: Lars Christian Vibild, larsvibild.dk

Den vestlige del af Nørrebro var frem til slutningen af 1920’erne og start 30’erne skåret igennem af et jernbaneterræn. 

Der, hvor blandt andet Nørrebroparken, Den Grønne Kile/Superkilen og cykelstierne videre mod Bispebjerg går, skar jernbanen fra den gamle Københavns Hovedbanegård (der hvor Palads ligger i dag) sig gennem på sin vej mod Hillerød og Helsingør. 

En vandretur langs dette gamle banelegeme bringer dig fra grænsen mod Frederiksberg ved cykelbroen over Ågade hele vejen til Mjølnerparken. 

På turen kan du på østsiden se de gamle ejendomme bygget i 1880’erne, i tiden efter at voldene blev åbnet. Området med brostensbelagte smågader mellem Nordbanegade, Nørrebrogade og Jagtvej er et resultat af behovet for at have adgang til jernbanen.

“Bygningerne og ikke mindst gadernes asymmetriske og lidt rodede indtryk er et resultat af de mange forskellige bygherrers interesser. Alle ville have adgang til jernbanen, som kunne bringe såvel gæster som mad ud til bebyggelsen. Vest for banen var der marker,” forklarer Paul Hartvigson.

Fra rodet til stringent

Da banen blev nedlagt, begyndte Københavns Kommune at arbejde med byplanlægning. 

Beboelseskarrerne mod vest er stringente. Bygget med luft imellem bygningerne, tegnet af stadsarkitekter og udført efter datidens bedste håndværksmæssige forskrifter. 

I dag synes vi måske, at de fremstår lidt kedelige op mod de ældre og mere charmerende bygninger i og omkring Stefanshus. Men det var fremadskuende byudvikling, som holder den dag i dag.

Går du over Nørrebrogade ved skulpturen Nørrebros Hjerte, møder du en anden transportform fra datiden: sporvognen i form af den gamle sporvognsremise, der i dag rummer Nørrebrohallen. 

Stiller du dig for enden af Heimdalsgade og kigger mod nord, så forestil dig, at det var netop her jernbanen løb. Og så giver de tilstødende gaders vinkler lige pludselig mening; der skulle nemlig være adgang til toget. Det er også her, at du kan finde den lille gade, der bærer navnet Overskæringen.

Du kan forsætte din tur langs banen op til Bispebjerg Station, som ligger på F-linjen – den S-togsbane, som blev afløseren af den gamle jernbanestrækning.

SE DE TRE ANDRE RUTER HER:

Ydre Nørrebro Industritur/Orange rute(Mjølnerparken til Sifs Plads)

Kom tæt på det nye, kreative liv i bygninger, der gennem årtier har været brugt til forskellige former for industri, og kom helt tæt på bydelens foto-og filmstudier. Se ruten her

Sundhed og hospitaler/Grøn rute (Griffenfeldsgade til Universitetesparken) 

Sygdom og sundhed, hospitaler og død – det lyder brutalt, men dækker samtidig nogle af de smukkeste områder på og på kanten af Nørrebro: Sankt Joseph Hospital, Assistens Kirkegård, den Mosaiske Begravelsesplads i Møllegade, De Gamles By og Universitetsparken. Se ruten her

Hus og have /Lyserød rute (Wesselgade til Vibekevang)

Har vi og vores guide Paul tabt sutten – hus og have på Nørrebro?!? Nej, vi har faktisk enkelte familiehuse spredt rundt i bydelen De ligger spredt rundt i vores bydel, hvor de bidrager med grønt, hygge og liv – vi guider dig til det hele. Se ruten her

Dette billede har en tom ALT-egenskab (billedbeskrivelse). Filnavnet er Skærmbillede-2020-04-06-kl.-12.44.23-1024x512.jpeg
Foto: Google

Related Articles

X