MN logo rgb web 300x77
Efter rekordår: Kvickly giver 100.000 kr. til detailhandelen på Nørrebro

Efter rekordår: Kvickly giver 100.000 kr. til detailhandelen på Nørrebro

BEMÆRK! Denne artikel er cirka 2 år gammel

Den medlemsejede dagligvarekoncern Coop hjælper de naboer, der har været tvangslukket under coronakrisen. Lokalt betyder det 100.000 kr. til Nørrebros butikker i form af gavekort og en ny Nørrebroguide.

Topfoto: Guldsmed Stinne Holm i Stefansgade er en af de lokale erhvervsdrivende, som Kvickly Nørrebro støtter med køb af gavekort. Foto: Kim Bruhn

Mere end et år med corona har som bekendt været hårdt ved de små lokale handlende – også her på Nørrebro.

Til gengæld har det økonomisk set været et fint år for de store dagligvarekoncerner.

Den ubalance er man sig bevidste om hos Coop, der mandag kunne fremvise et årsregnskab med en samlet omsætningsfremgang på to milliarder kroner.

Derfor har man hos den medlemsejede dagligvarekoncern, der står bag Kvickly, SuperBrugsen og Fakta, igangsat initiativet ’Gode naboer er guld værd’.

Det går i al sin enkelhed ud på, at man donerer den indtjeningsforskel, koncernens Kvickly-butikker i det forgangne år har haft på non-food varer – altså fx tøj og isenkram – til at støtte op om den del af det lokale forretningsliv, der grundet nedlukningerne har gået glip af omsætning på selvsamme type varer.

Og her på Nørrebro betyder det helt konkret, at det drypper med 100.000 kroner fra Kvicklys lokale butik på Runddelen til de øvrige handlende på Nørrebro.

En styrkelse af fællesskabet

50.000 kr. går til køb af gavekort hos 20 lokale erhvervsdrivende – 25 gavekort a 100 kr. hos hver. Gavekortene vil diskret blive uddelt til Kvicklys kunder, så der ikke ikke stimler ekstraordinært mange mennesker sammen i butikken.

De øvrige 50.000 kroner går til produktionen og distributionen af en helt ny bydelsguide, Nørrebroguiden, som laves på initiativ af Mit Nørrebro.

Guiden bliver en lille, handy booklet med artikler om de vigtigste handelsgader og seværdigheder på Nørrebro – selvfølgelig med masser af billeder og med overskuelige kort, der gør det nemt at finde rundt og støtte alle bydelens gode små butikker og restaurationer.

Nørrebroguiden bliver trykt i 10.000 eksemplarer og omdelt i butikker, på caféer, på biblioteker, i kulturhus m.m., hvor du kan hente den gratis – vi skal nok skrive mere om den, når det sker her lidt senere på foråret.

For Kvickly Nørrebro handler begge initiativerne om at gå ind og tage ansvar for lokalområdet.

“Vi kan jo se rundt omkring i Danmark, at når de små handlende forsvinder, så forsvinder meget af det liv, der er i området. Derfor er det vigtigt for os at bakke op om de lokale erhvervsdrivende, så vi kan bevare det spændende og varierede butiksmiljø, som er unikt for Nørrebro,” siger bestyrelsesformand Hans Peter Hartsteen, der selv bor i området omkring Runddelen.

“Vi håber også, at den lokalt forankrede guide vil være med til at styrke fællesskabet på Nørrebro, så alle Nørrebros borgere vil handle endnu mere lokalt og støtte op om det område, vi er en del af – uanset om vi er kunder eller handlende,” siger han.

Related Articles

X