MN logo rgb web 300x77
Få overblikket: her sker de store trafikprojekter i 2020 og 2021

Få overblikket: her sker de store trafikprojekter i 2020 og 2021

BEMÆRK! Denne artikel er cirka 4 år gammel
De næste to år bliver der langt om længe rykket på trafiksikkerheden i Rantzausgade og Stefansgade samt på området omkring Nørrebro Station, og store anlægsprojekter som Nordvestpassagen og omlægningen af Hans Tavsens Park sættes i gang.

Har du også mistet overblikket over, hvornår der sker hvad med trafikken på Nørrebro, efter at sidste års anlægsloft satte en midlertidig stopper for en række projekter?

Så er du ikke den eneste!

På Københavns Rådhus er diverse anlægsprojekter helt frem til årsskiftet blevet flyttet frem og tilbage i budgetterne som brikker på et skakbræt.

Men efter at have studeret stribevis af referater og bilag og talt og tjekket med både embedsmænd, politikere og Nørrebro Lokaludvalg tør vi godt spå om et par særdeles spændende år for Nørrebro, hvad angår trafik og anlæg.

Læs også: Endelig sker det: Nørrebro får længe ønskede trafikprojekter

En stor del af de kommende tiltag blev vi allerede stillet i vente i foråret sidste år – og det holder stadig stik: påbegyndelsen af den længe ventede trafikomlægning af Rantzausgade, gennemførelsen af Trafikplan Indre Nørrebro, oprettelsen af en busgade/busløsning ved Nørrebro Station og de – pænt store og omkostningstunge – indledende manøvrer til såvel Nordvestpassagen som den fremtidssikrede Hans Tavsens Park.

Så er der Basargrunden, også ved Nørrebro Station, som ved budgetaftalen i begyndelsen af oktober sidste år fik tildelt midler, som vi her i bydelen selvfølgelig er glade for, men som også skuffede lokalt ved at være forholdsvist beskedne i forhold til pludselig at skulle dække til en permanent løsning – og ikke blot til en midlertidig, som der ellers var blevet stillet i udsigt.

Læs også: Budgetaftale: Lunkent resultat for Nørrebro Station og Bispeengen

Men så er der også to projekter, som egentlig var vedtaget til at blive sat i gang næste år, men som lige inden juleferien blev fremrykket til at blive gennemført i år: den længe ventede genopretning og forbedring af trafiksikkerheden i Stefansgade – og den noget mindre omtalte genopretning af gangtunnelen under Jagtvej ved Stevnsgade.

Lokaludvalgsformand glæder sig

Selvom det at få fikset gangtunnelen sikkert vil glæde især forældre til elever på Guldberg Skoles afdeling i Stevnsgade, er det fremrykningen af trafiksikkerhedstiltagene i Stefansgade, der for alvor vækker begejstring hos formanden for Nørrebro Lokaludvalg, Mogens ’Mugge’ Petersen.

“Vi er meget glade for, at Stefansgade langt om længe er kommet på med både bump og opretning og det hele. Det har vi ventet på siden 2015, og fem år er lang tid, når det handler om trafiksikkerhed – så det er rart, det kommer nu,” siger formanden for Nørrebro Lokaludvalg, Mogens ’Mugge’ Petersen.

Ud over at få gaden og fortovene bragt op til nutidig standard, vil der i Stefansgade blive indført en lokal hastighedsbegrænsning på 30 km/t, som bliver sikret med flere bump i gaden og stejlere ramper ved de hævede flader.

Derudover planlægges der flere tiltag, der skal gøre krydset mellem Stefansgade og Nørrebroruten mere overskueligt for ikke mindst fodgængere og cyklister.

Blandt de Nørrebro-projekter, der er sat i bero eller blot ikke er prioriteret i 2020 eller 2021, er en decideret genopretning af Lundtoftegade. Gaden fik dog sidste år udført fartdæmpende foranstaltninger i form af bl.a. vejbump på strækningen mellem Borups Allé og Hillerødgade.

Flere projekter, der har været sat i bero i 2018 eller 2019, har fået fastsat nye datoer for, hvornår de kan tages i brug. Helhedsrenoveringen af Mjølnerparken og forbedring af Mimersparken forventes derfor først at stå færdig i juni 2023, samtidig med Nordvestpassagen. Trafikplanen for Indre Nørrebro ventes at være gennemført i november i år, hvor den oprindeligt skulle have været klar til foråret sidste år, og delelementer i omlægningen af trafikken i Rantzausgade er blevet skubbet så langt tilbage fra som 2016-17 til nu athave en forventet samlet ibrugtagning i marts 2022.

Arkivfoto fra Copenhagen Marathon i Stefansgade i maj 2018 : Lars Christian Vibild, @lcvibild

Related Articles

X