Til sommer åbner den nye metrolinje Cityringen med 17 stationer, hvoraf de 4 ligger her i bydelen. Se her, hvordan Nørrebros nye stationer kommer til at se ud – såvel over som under jorden .
Om du regner med selv at komme til at bruge den nye metrolinje Cityringen eller ej, kommer du til at forholde dig til den.
Som selve byggeriet har gjort det gennem de seneste mange år, vil de fire nye metrostationer på Nørrebro sætte sig store aftryk på bydelen, når de står færdige – klar til sammenlagt at tage imod over 40.000 passagerer dagligt.
Først og fremmest vil de sætte deres præg på byrummet, men i forhold til den eksisterende metros næsten identiske stationer bliver Cityringens metrostationer også indvendigt mere afvekslende – uden dog på nogen måde at nærme sig kunstneriske festfyrværkerier.
Se her, hvad du kan forvente dig af de fire nye lokale metrorum over jorden – og af den underjordiske del af stationerne, hvis design har draget inspiration fra bygningerne og bylivet i gadeplan:
Nuuks Plads
Adresse: Jagtvej
Forventet antal daglige passagerer*: 6.000
Stationen over jorden:
Trærækken mod Jagtvej bliver genskabt, mens arealet mellem stationselementerne og selve Landsarkiv-bygningen holdes fri til diverse aktiviteter. Det er endnu usikkert, hvad der kommer til at ske på selve pladsen, efter at planerne om et 75 meter højt boligtårn sidste år blev skrottet efter massiv lokal modstand (det kan du læse mere om her)
Stationen under jorden:
Landsarkivets oprindelige, teglstensrøde arkivbygning er tegnet af rådhusarkitekten Martin Nyrop, men i 1970’erne blev der opført en moderne tilbygning beklædt med mørke skifferplader. Som en reference dertil er væggene i Nuuks Plads Station dækket med teglsten i mørke sorte, grå og brunlige farvenuancer.
Nørrebros Runddel
Adresse: Nørrebrogade/Jagtvej
Forventet antal daglige passagerer*: 8.000
Stationen over jorden
Forpladsen til metrostationen indgår i en kommende, nybeplantet park. Trapper og elevatorer kommer til at ligge inden for Assistensens mure – det samme gør cykelparkeringen, der bliver placeret langs murene. Den del af muren, der har været nedtaget i forbindelse med byggeriet, bliver genetableret. Den fredede graverbolig er bevaret.
Stationen under jorden
Metroens arkitekter har taget inspiration fra lokalområdets teglstensbygninger og Assistensens stenmonumenter og beklædt væggene med håndlavede lysegule teglsten – ifølge Metroselskabet “en markant arbejdersignatur, der passer godt til stationen i det gamle brokvarter”.
Nørrebro
Adresse: Folmer Bendtsens Plads 17
Forventet antal daglige passagerer*: 20.000
Stationen over jorden
Metrostationen Nørrebro vil ligge parallelt med højbanen på Folmer Bendtsens Plads, og fremover vil der kun køre busser og cykler i gaden. Elevator, hovedtrappe og ovenlys bliver placeret på det udvidede fortovsareal, mens cykelparkering og cykelpassage kommer til at ligge på den anden side af Højbanen. Det er intentionen at gøre området, der før udgjorde bagsiden af Nørrebro Station, til et mere aktivt og livligt byrum.
Stationen under jorden
Indersiden af Nørrebro Station får den samme mørke røde farve som København H og Østerport, hvor du også har mulighed for at skifte til S-tog. Farven signalerer ifølge Metroselskabet trafik, transport og transit og skal ses som en hilsen til S-togene og DSB.
Skjolds Plads
Adresse: Haraldsgade/Sigurdsgade
Forventet antal daglige passagerer*: 7.000
Stationen over jorden
Stationens hovedtrappe, elevatorer og ovenlys bliver placeret på en midterrabat i Haraldsgade. På arealet Haraldsgade/Sigurdsgade/Fafnersgade kommer en plads med træer og bænke. Cykler kan parkeres på udvidede fortovsarealer ved både hoved- og bagtrappen
Stationen under jorden
Skjolds Plads ligger tæt på Copenhagen Science Citys Nørre Campus (og den skandaleramte Niels Bohr bygning), som rummer Københavns Universitets sundheds- og natur og biovidenskabelige fakulteter. Ifølge Cityringens arkitekter går lys og naturvidenskab hånd i hånd, derfor har de givet stationens vægbeklædning en sølvfarvet bagside og en gennemsigtig overflade af strukturglas, så dagslyset ændrer opfattelsen af rummet dagen igennem.
* Forventet antal daglige passagerer på hverdage i 2025
Om Cityringen
Cityringen forbinder København H, Indre By, Østerbro, Nørrebro, Vesterbro og Frederiksberg og er det største anlægsprojekt i hovedstaden de seneste 400 år – siden Christian d. 4. anlagde Christianshavn i 1600-tallet.
Pris: 24,8 milliarder kroner
Antal stationer: 17
Længde: 15,5 kilometer lange underjordiske tunneler
Gennemsnitsfart: 40 kilometer i timen
Køreplan: ingen, der vil som på de eksisterende metro være hyppige, rullende afgange.
Transporttid: 24 minutter for at køre hele Cityringen rundt. Da togene kører i begge retninger, vil den tidsmæssigt længste tur mellem Københavns H og Skjolds Plads tage 12 minutter.
Alle illustrationer og kort: Metroselskabet/Cenario