Mit Nørrebro
Metroen lover bedre handicap-forhold på Nørrebros Runddel

Metroen lover bedre handicap-forhold på Nørrebros Runddel

Det’ en ommer: De løse småsten på pladsen foran den nye metrostation på runddelen gør adgangen for kørestolsbrugere og blinde stort set umulig. Metroselskabet erkender fejlen og lover at udbedre den inden for de næste par uger.

En måned efter åbningen af de nye metrostationer på Cityringen ville en spændt Annette From Norring besøge sin lokale station, Nørrebros Runddel.

Forventningens glæde blev dog hurtigt til frustration, for hun kom ikke længere end lige inden for de gule mure, før hun gik i stå. Kørt fast i belægningen af små rullesten, der ligger på stationspladsen hele vejen rundt om den karakteristiske glaselevator med det store, røde M.

Annette From Norring er kørestolsbruger og måtte i sin manuelle kørestol opgive at komme hen til metrostationens elevator – det krævede simpelthen for mange armkræfter.

Sidenhen er to af hendes veninder, der også er kørestolsbrugere, kommet til samme konklusion: hvis man vil forcere rullestenene på metroens forplads i en manuel rullestol, skal man køre på baghjulene og have virkeligt, virkeligt gode armkræfter.

En belægning værre end festival-mudder 

Nu er Annette From Norring en nørrebroer, der ikke sådan giver op, så hun har også besøgt metrostationen på Nørrebros Runddel i sin elkørestol. Desværre ikke med et bedre resultat.

“Hjulene på elkørestolen kører bare rundt i belægningen. Det er den kørestol, jeg har haft med på Skanderborg Festival, hvor jeg kører i mudder og alt muligt – og så kan den ikke køre i det dér,” siger hun, mens hun nikker ned mod småstenene på jorden og griner hovedrystende:

“Det er jo fuldstændig vildt. Det er jo ikke lavet for os, det her. Det er ikke gennemtænkt,” siger Annette, der også påpeger et problem for andre handicappede end lige kørestolsbrugere:

“Den er også helt gal med ledelinjen for blinde, der er helt fyldt med sten,” siger hun og henleder dermed Mit Nørrebros opmærksomhed på en godt skjult metalskinne, som i sagens natur burde være fritlagt, for at blinde og svagtseende kan finde den med deres stok. 

“Jeg synes jo bare, man burde lægge fliser hele vejen hen til elevatoren, for hvad sker der, når det bliver is og glat og sne? Det bliver én stor grød,” forudser Annette From Norring.

Metroselskabet: vi handler inden for 14 dage

Efter mødet med Annette From Norring og hendes veninde Jette Poulsen i sidste uge kontaktede Mit Nørrebro Metroselskabet for at høre om og hvornår der i givet fald vil blive gjort noget ved belægningen på stationspladsen på Nørrebros Runddel.

Efter en lille uges betænkningstid er meldingen fra selskabets anlægschef Tom Kaj, at situationen vil blive løst inden for de næste par uger:

“Alle skal naturligvis have nem adgang til metroen, og vi beklager, hvis de løse sten ved nedgangen til metrostationen på Nørrebros Runddel har været til gene for nogen,” siger han og fortæller, at planen er at fjerne alle de løse småsten samt at fritlægge og rense ledelinjen til blinde og svagtseende.

Underlaget består ifølge anlægschefen af såkaldt grusasfaltbeton, der vil føles som at køre eller gå på et fast, asfaltlignende underlag. Han lover, at Metroselskabets entreprenør snarest muligt vil gå i gang med at fjerne de overskydende sten på stationspladsens belægning: 

“Vi forventer, at det sker i løbet af de næste 14 dage.”

Efter at have hørt Metroselskabets forsikringer glæder Annette From Norring sig til at få syn for sagn:

“Det lyder godt på papiret. Men jeg vil se og mærke det, før jeg kan sige, om det bliver en god løsning,” siger hun.

Related Articles

X