Mit Nørrebro
Nedtælling til KV21: Skal Jagtvej lukkes for benzin- og dieselbiler?

Nedtælling til KV21: Skal Jagtvej lukkes for benzin- og dieselbiler?

7 SKARPE: Fire partier siger nej, tre partier siger ja, og yderligere tre partier siger “nja” til at lukke for gennemkørende trafik for alt andet end elbiler på udvalgte stræk af en af Nørrebros vigtigste færdselsårer.

Arkivfotos: Lars Vibild, larsvibild.dk

Sådan gjorde vi: Vi har stillet 7 spørgsmål om helt lokale og ofte debatterede Nørrebro-emner til samtlige partier, der p.t. er repræsenteret i Københavns Borgerrepræsentation (undtaget Frie Grønne, der ikke stiller op til kommunalvalget). Vi har derudover sendt dem til de to partier (Liberal Alliance og Nye Borgerlige), der ved de seneste meningsmålinger har stået til at klare spærregrænsen ved kommunalvalget den 16. november. Spørgsmålene er sendt til enten gruppeformænd, politiske ordførere eller spidskandidater, men partierne har selv kunnet vælge, hvem de ønskede skulle svare.

DAGENS SPØRGSMÅL – nr. 4: Skal Jagtvej lukkes for (gennemkørende trafik af) benzin- og dieselbiler? (Hvorfor/hvorfor ikke?)

A – Socialdemokratiet, politisk ordfører Jonas Bjørn Jensen:

Vi skal have benzin- og dieselbilerne ud af København. Alt for mange bliver syge og dør af luftforurening i København. Men omstilling til elbiler skal ske i et tempo, hvor vi får folk med. Derfor går vi til valg på at udfase benzin- og dieselbiler i København senest i 2030. Det kan godt være, at der er udvalgte stræk, hvor vi skal gøre det tidligere, men så skal vi have analyseret det ordentligt, så vi ikke bare skaber en masse omvejskørsel i de små gader.

B – Radikale Venstre, gruppeformand Christopher Røhl Andersen :

Vi skal have flere områder uden diesel og benzin. Spørgsmålet er, om Jagtvej er det bedste sted at starte. Det hjælper ikke det store at lukke vejen ned, hvis det betyder, at bilerne rykker ud i sidegaderne og bruger mere brændstof. Radikale vil aktivt arbejde for de såkaldte emissionszoner, men vi skal lægge dem smart. Således er Indre By et af de første steder, som vi vil kigge på og skabe erfaringer med.

C – Det Konservative Folkeparti, medlem af Borgerrepræsentationen Karina Bergmann:

Under ingen omstændigheder. Her er der tale om en hovedfærdselsåre. Det er ikke for sjov, at der altid er kø på den. Det vil være en kæmpe fejl at lukke den, og jeg frygter for konsekvenserne for de mindre gader. 

D – Nye Borgerlige, spidskandidat Niels Peder Ravn:

Nej. Vi skal ikke gøre Nørrebro mindre tilgængelig for beboere og gæster. Til gengæld skal kommunen sørge for, at elbiler bliver dominerende ved at etablere ladestandere.

F – Socialistisk Folkeparti (SF), gruppeformand Klaus Mygind:

Ja, SF foreslog i budgetforhandlingerne, at der blev lavet et forsøg med at omdanne Jagtvej fra Ågade til Tagensvej til en grøn bus- og cykelgade. Vi vil afprøve, så vi kan se konsekvenserne inden en endelig beslutning. Vi tror, at en prøveperiode vil kunne fjerne skepsis. Tænk, hvilken forbedring af bymiljøet på Nørrebro det vil være, hvis der kun er fodgængere, cykler og busser på Jagtvej. Men vi skal løse uhensigtsmæssige konsekvenser af lukningen andre steder.  

Jagtvejs måske mest berømt adresse – skal det fremover gøres sværere at køre forbi den i konventionelle biler?

I – Liberal Alliance, spidskandidat Ole Birk Olesen:

Om ikke så mange år vil ingen biler i København køre med brændstofmotorer. Kommunen skal arbejde for at fremskynde det tidspunkt over for Folketinget, som beslutter, hvornår det kan ske. Men det giver ingen mening at kræve det tidligere på Jagtvej end alle andre steder. Det er lige så vigtigt, at det sker på Amagerbrogade og H. C. Andersens Boulevard som på Jagtvej.

O – Dansk Folkeparti (DF), gruppeformand Finn Rudaizky:

Umiddelbart vil en lukning være en gevinst for miljøet på Nørrebro. Men vi er nødt til at erkende, at en hovedstad har brug for, at også biltrafikken kan komme ind og ud af byen. Forretninger og håndværkere kan ikke undvære bilen, og vi må her efter coronaen støtte op om vores lokale forretninger. Kan der findes en løsning med nedsat hastighed eller lignende på Jagtvej, er vi klar til at se på det.

V – Venstre, gruppeformand Jens-Kristian Lütken:

Nej, det vil betyde, at trafikken rykker andre steder hen.

Ø – Enhedslisten, medlem af Borgerrepræsentationen Gyda Heding:

Ja. Det handler igen om, at vi bliver nødt til at drage konsekvenser af vores klimaholdninger. Og det er ingen skade til, at der kommer mindre luftforurening end nu, hvor bilerne snegler sig osende afsted. 

Læs også: Enheds­listen vil have bilerne væk fra Jagtvej

Å – Alternativet, gruppeformand Kim Hjerrild:

Ja. Det kan ikke gå for hurtigt med at lukke Nørrebro – og resten af København – for gennemkørende trafik generelt, med fossildrevne køretøjer som et oplagt sted at starte.

Stadig i tvivl – eller vil du bare gerne give dit besyv med? Så deltag i VALGDEBAT PÅ CAFÉ STADION med fokus på byens udvikling og gentrificering, på søndag den 14. november kl. 15-17.

Læs også:
7 skarpe – spm. 1: Skal der bygges flere boliger på Nørrebro?
7 skarpe – spm. 2: Skal Nørrebro have færre eller flere p-pladser?
7 skarpe – spm. 3: Hvor i bydelen skal vi lægge nye idrætsanlæg?

Vil du støtte Mit Nørrebros arbejde?

Synes du, at Nørrebro fortjener et fair og nuanceret journalistisk nyhedsmedie – skrevet og fotograferet af folk, der selv bor i bydelen?

Og ønsker du også fremover at kunne læse om alt det, der betyder noget i hverdagen for Nørrebros 80.000 indbyggere – og ikke bare om de få, spektakulære begivenheder, som de nationale medier vælger at fokusere på?

Så vil vi bede dig overveje at støtte vores arbejde ved at blive medlem af Mit Nørrebro. Du kan gøre en kæmpe forskel for et månedligt beløb, der svarer til en halv durum kebab – og samtidig kan du få fordel af en række lokale rabatter, tilbud og events.
Læs mere og bliv medlem her...

Related Articles

Få 15% rabat, når du handler lokalt

Bliv medlem af Mit Nørrebro og få fordel af en række lokale rabatter, tilbud og events

X