Mit Nørrebro
Nørrebrohallen: fra sporvogne til sport, kultbanko og nyt bibliotek

Nørrebrohallen: fra sporvogne til sport, kultbanko og nyt bibliotek

Nørrebro Bibliotek er netop flyttet ind i den 123 år gamle sporvognsremise, der siden 1973 har fungeret som bydelens centrale sportshal og multikulturhus. Se billederne og læs historien om en af Nørrebros mest populære og uundværlige bygninger.

Den 22. april 1972 var en vemodig dag for mange mennesker, ikke kun på Nørrebro, men i hele hovedstaden. Mere end 108 års spordrift stoppede, da den sidste sporvogn, linje 5, kørte ind på den gamle Nørrebro Remise. 

Store folkemængder stod langs ruten fra Amager til Nørrebro for at sige farvel, og som en hyldest til sporvognen viste Nørrebros populære biograf, Nora Bio, denne aften den gamle danske film ‘Ved Kongelunden, hvor Dirch Passer og Ove Sprogøe synger den kendte sang, ‘Der kommer altid en sporvogn og en pige til’ – en film, der kan anbefales, hvis man holder af sporvogne og kolonihaver. 

Dagen efter kørte en stor sporvognsparade gennem København. 

Kendt ansigt grundlagde det lokale sporvejsselskab

Det hele var begyndt den 22. oktober 1863, da Københavns første sporvejsselskab, Copenhagen Railway Company Ltd., blev etableret – fire år senere, den 6. december 1867, grundlagde Carl Wilhelm Wolfhagen Nørrebroes Sporvejsselskab. 

Wolfhagen var et kendt ansigt på Nørrebro – fra 1860 og til sin død i 1901 boede han med sin familie i en stor villa på hjørnet af Meinungsgade og Nørrebrogade. 

Nørrebroes Sporvejsselskab havde sin første remise på Nørrebrogade ved Baldersgade. Man startede med en kontorbygning og en vognremise med fire spor, senere blev remisen udvidet med flere spor. 

Remisen i Baldersgade blev hurtigt for lille, og en ny blev planlagt i Bragesgade. Denne blev opført af tyske Siemens & Halske-Bahnabteilung som en toetages værkstedsbygning og vognhal med Thorvald Sørensen som arkitekt.

Den nye remise blev taget i brug i 1896, og den gamle i Baldersgade blev revet ned og grunden solgt til boligbyggeri.

I 1900 blev Nørrebro Remise udvidet, og De Kjøbenhavnske Sporveje kunne præsentere sin nye to-etagers akkumulatorvogn. To år senere blev den ombygget til luftledningsdrift. Flere ombygninger fulgte, og i 1953 kørte denne vogn sin sidste tur. Foto: Frederik Riise. Københavns Museum. 

I 1898 blev De Kjøbenhavnske Sporveje etableret ved sammenlægning af Nørrebros og en række andre københavnske sporvejsselskaber.

Selskabet udvidede flere gange remisens bygninger, blandt andet i 1900-1902 med Vilhelm Friederichsen som arkitekt. 

Remisen var den første i Danmark, der var bygget til elektrisk drift. Den havde plads til 18 vogne, men blev udvidet mange gange i årenes løb og havde i 1918 plads til ca. 200 vogne.

I Nørrebro Remise blev sporvognene klargjort og vedligeholdt, inden de om morgenen kørte ud for at transportere byens borgere. Remisen fungerede også som dagligt mødested for de kørende funktionærer og de mange tekniske og administrative arbejdere.

I 1899 kørte den første elektriske sporvogn med strøm fra luftledninger. Den sidste hestetrukne sporvogn, Hønen, kørte indtil 1915. Herefter var alle Københavns sporvogne elektriske.

Populære sporvogne satte passagerrekorder

I 1910 besluttede Borgerrepræsentationen, at Københavns Kommune fra 1911 skulle overtage driften af alle sporvognene, og i 1919 blev også sporvognene på Frederiksberg lagt ind under det kommunale selskab Københavns Sporveje.

Offentlig transport blev et kommunalt anliggende, og populariteten var ikke til at tage fejl af –københavnerne elskede deres sporvogne.

i 1919 havde Københavns Sporveje 182 millioner passagerer. Udbygningen af sporvognsnettet fortsatte, og i 1946 kom man op på rekordhøje 280 millioner passagerer. 

Linje 16 ved Nørrebro Remise. Dette foto og artiklens topfoto: Torben Liebst. 

Fra slutningen af 1950’erne begyndte man at udskifte sporvognene med busser. De københavnske remiser blev overflødige, og mange blev ombygget til sportshaller og medborgerhuse. 

Den 11.000 kvadratmeter store Nørrebro Remise blev restaureret af Københavns Kommunes beskæftigelsesprojekt ‘Ung i arbejde’. 

Nørrebrohallen, også kaldet Remisen, stod klar i 1973 og blev straks en central del af Nørrebros kulturliv. 

Hallen har siden 1973 fungeret som sportshal og samler ugentligt over 10.000 sportsudøvere fra mange forskellige idrætsgrene. 

Nørrebrohallen fungerer også som multikulturhus med faciliteter til koncerter, kongresser, markeder, og udstillinger.

2011 blev Nørrebrohallen renoveret af Københavns Kommune i samarbejde med Realdania, der har beskrevet renoveringen med disse ord:

Nørrebrohallen juni 2019. Foto: Poul-Erik Pløhn.

“Renoveringen af Nørrebrohallen har været en vigtig del af det kvarterløft, som Mimersgadekvarteret har gennemgået. Sammen med Superkilen og den nye Mimersparken giver den Nørrebro i København en ny og mere positiv identitet til glæde for både beboerne og de besøgende, som gæster bydelen.”

Realdania slår fast, at Nørrebrohallen er den mest benyttede idrætshal i København, og skriver om selve ombygningen af blandt andet indgangsparti, café og foyer, at kunstneren Erik A. Frandsen i samarbejde med grafiker Søren Varming harskabt et lysprojekt med hallernes gamle porte som billedfelter.

“Projektet spiller sammen med bygningens arkitektur og sætter fokus på samspillet mellem indre og ydre liv. Lyskilderne er forbundet med kameraer inde i de tre haller og fungerer interaktivt med bevægelse inde i bygningen samtidig med, at de fungerer som baggrundstæppe for Superkilens dynamiske liv,” lyder beskrivelsen.

Siden 2013 har også Nørrebro Lokaludvalg også haft til huse i Nørrebrohallen, og de senere år er der nærmest gået kult i at gå til Folkebanko i den gamle hal.

Her i 2019 fungerede hallens Multisal også som valgsted under folketingsvalget 5. juni, og fra 1. august rummer den historiske bygning også det nyindrettede Nørrebro Bibliotek.

76 år som sporvognsremise og indtil videre 46 år som idrætshal og kultursted – de gamle remisehaller har siden 1896 været en populær og uundværlig del af Nørrebro.

Det nye Nørrebro Bibliotek i Nørrebrohallen, august 2019. Biblioteket åbnede 1. august, men bliver officielt indviet 18. september. Foto: @reflectedlightrays
Det nye bibliotek set inde fra legehjørnet ud mod Den Røde Plads. Dette foto og foto øverst til venstre: Benjamin Asmussen. Foto øverst til højre: @reflectedlightrays

Related Articles

X