Mit Nørrebro
Nye byrum ved Nørrebro Station på vej

Nye byrum ved Nørrebro Station på vej

Efter færdiggørelsen af Cityringen er en gennemgribende renovering af et af Københavns mest urbane, men forsømte, områder et skridt nærmere.

Området omkring Nørrebro Station har i årtier været et tungt trafikeret asfalts-kludetæppe. Her støder tilsyneladende uendelige bilgader ind i hinanden i en kakofoni af larm og dieselos fra de mange buslinjer.

Der har ikke været mange formildende omstændigheder lige her på grænsen mellem N og NV, hvor S-togets linje F skærer sig igennem byen i 1. sals højde.

Bedre er det naturligvis ikke blevet af, at her de sidste mange år også har været byggeplads for en af de nye stationer på metroens Cityring, der efter planen åbner den 29. september i år.

Netop den snarlige færdiggørelse af den nye station fik i den forgangne uge Frank Jensen til at tage på en lille PR-tur til Ydre Nørrebro, og dele af pressen troppede op for at møde byens overborgmester gennem snart 10 år.

Gammel vin på overborgmester-flasker

Her kunne Jensen fremlægge visioner for området, som flere medier efterfølgende præsenterede som overborgmesterens nye, store planer.  

Rent faktisk var det som Frank Jensen præsenterede dog udpluk af en godt fire år gammel plan, der allerede i juni 2015 fik den politiske tommelfinger opad i det relevante, politiske udvalg.

Lige siden 2015 har finansieringen af idéerne dog stået lidt hen i det uvisse. Først idéer, så penge, var tanken.

Typisk vil man tage den slags projekter med til de årlige budgetforhandlinger på Københavns Rådhus, og allerede i 2015 blev det planlagt, at realisering af visionerne for Nørrebro Station løbende skulle overvejes som budgetpost i de kommende år.

Til efteråret skal Københavns Kommune så behandle Budget 2020, og her vil Nørrebro Station igen blive bragt op, nu hvor metrobyggeriet er afsluttet.

Bliver der afsat finansiering, kan grænselandet N-NV forvente, at flere af de fire år gamle visioner snart bliver til virkelighed — ikke mindst, hvis kommunen også kan finde medfinansiering fra fonde og private investorer.

2015-visionen for en ny plads på ‘Basargrunden’. Illustration: COBE

Plads ude og under højbanen

En af de mere hångribelige forandringer vil blive en helt ny, grøn plads der, hvor det mest grønne i en årrække ellers har været et plankeværk, der indhegnede en af metroens arbejdspladser — og som i hvert fald til dels skærmede for udsynet til en større stabel skurvogne.

Den såkaldte ‘Basargrund’ foran et stort Føtex-supermarked er i visionforslaget fra 2015 tænkt som det samlende torv for hele kvarteret. Til arbejdet er der allerede fundet to millioner hos kommunen, men der skal godt fem mere til, før man kan gå i gang.

Med forbillede i blandt andet Berlin åbnede visionerne fra 2015 også op for en meget bedre udnyttelse af pladsen under højbanen. Under hvælvingerne kan alt fra butikker og cykelværksted til caféer og kreative værksteder slå dørene op.

I London indrettede man butikker og caféer under højbanen ved den nyrenoverede London Bridge Station, som drives af Storbritanniens svar på BaneDanmark, Network Rail. Foto: Network Rail.

Det er Banedanmark, der ejer højbanen og dermed også lejemålene under den. Rummene er allerede blevet renoveret, men præcis hvem der skal flytte ind — og hvornår — er endnu uklart. Mere lys i byrummet under højbanen er også en del af planen.

I 2015 var visionen også en forbedring af Lyngsies Plads foran den gamle Lygten Station, der i dag er et lille kulturhus. Indtil videre er det dog kun kommunens plan at se, om man kan finde ½ mio. kr. ved budgetforhandlingerne til også at lave bedre belysning her.  

Og så er der allerede gang i flere projekter i området, fx Kampsportens Hus på den såkaldte Skoda-grund og højhuset Nordbro.

Illustration: COBE/Magasinet KBH

Artiklen er oprindeligt fra, og bringes i samarbejde med, Magasinet KBH

Related Articles

X