Arbejdet på Basargrunden ved Nørrebro Station er fløjtet i gang. I det tidlige efterår vil den tomme grund være blevet til en grøn plads.
De har været længe ventet, forandringerne af den lille grund foran Nørrebro Station i trekanten mellem Nørrebrogade og Mimersgade.
Siden metrobyggeriets afslutning har ‘Basargrunden’ fremstået som et kaotisk sammenstød mellem tog, bus, indkøb og utrolig mange parkerede cykler.
Men nu er det snart fortid. I forrige uge blev betonen brudt op, og arbejdet med at forvandle det knap så indbydende Føtex-byrum påbegyndt.
Mere grønt og bedre plads
Det er tegnestuen Effekt, der har slået stregerne til den nye plads, som både giver mere grønt i byrummet og skal optimere pladsens bevægelsesflow, så fodgængere og cyklister fremover får bedre chancer for ikke at krydse klinger.
Pladsens udformning er blevet til i tæt samarbejde med områdets beboere og Nørrebro Lokaludvalg. Herfra var det klare ønske at skabe en plads med mere vægt på det grønne og afslappende byliv end på det urbane og livlige.
Med mere end 40 nye træer, buske, mange slags blomster og ny brostensbelægning vil pladsen skabe bedre ophold i det trafikale knudepunkt og give gæsterne en mere tilbagelænet oplevelse af det hektiske byliv, stedet er så kendt for.
Mellem små grønne bakker og krydsende stier vil der naturligt opstå lommer, der skal indbyde til ophold. Tegnestuen har udformet pladsen med et ønske om, at Nørrebro og Nordvests mange børnefamilier og forskellige kulturelle ophav kan mødes på den. Målsætningen er med tegnestuens egne ord et “inkluderende byrum”.
Genbrugte materialer
De kommende måneder kommer jordarbejde, brolægning og nyt gadeinventar på plads. En stor del af pladsens granit, beton og grus vil være genbrugte materialer fra andre byggepladser rundt omkring i byen.
Budgettet for den nye Basargrund lander på syv millioner kroner, som Københavns Kommune og to fonde står bag.
Dét er noget mindre end for det først tænkte projekt, som tegnestuen Cobe stod for. Her var pladsen tænkt sammen med hele området på begge sider af S-togsbanen.
Den tunge del af arbejdet forventes færdig i begyndelsen af efteråret, hvorefter plantning af træer og buske afsluttes.
Artiklen er oprindeligt fra, og bringes i samarbejde med, Magasinet KBH