Både Nørrebro Handelsforening og det medlemsejede Kvickly står klar med midler til at hjælpe handelslivet og de små erhvervsdrivende i gang igen – men fristen er kort: pengene skal søges inden ugens udløb.
Topfoto: Dahl Antik i Sankt Hans Gade har kørt ’tillidsbiks’ under nedlukningen – en anden måde at vise sine naboer tillid på. Foto: Mette Trudsø
Er du erhvervsdrivende på Nørrebro? Eller har du en god idé, der kan give liv og omsætning til de lokale butikker efter genåbningen på mandag?
Så gælder det om at komme til tasterne NU, for to af Nørrebros store spillere inden for detailhandelen står klar til at hjælpe.
Den ene af spillerne er Nørrebro Handelsforening, der erklærer sig villige til at bruge 250.000 kr. i fondsmidler på at hjælpe i nærmiljøet. De opfordrer derfor de af Nørrebros erhvervsdrivende, som er eller har været tvangslukket, til at søge deres fond.
Læs også: Mere liv i gaderne: Nu åbner Nørrebros butikker igen
Man behøver ikke være medlem af handelsforeningen for at søge, men fonden stiller følgende tre kriterier op:
1. Din virksomhed skal være tvangslukket grundet de nuværende restriktioner, og du skal hverken have kørt med Click & Collect eller take away i perioden.
“Vi snakker om dem, der har haft 0 kr. i indtægter,” som handelsforeningens formand Hans Mejlshede udtrykker det.
2. Din virksomhed skal have fysisk adresse i postnummeret 2200 København N
3. Din virksomhed skal have et aktivt CVR-nr., med start før regeringens første nedlukning i foråret 2020.
For at komme i betragtning, skal du sende en kort ansøgning til Nørrebro Handelsforening på info@norrebro.dk senest den 28. februar 2021 (ja, det er en kort frist, så det er bare med at komme i gang!)
Har du en god idé? Så kom frit frem!
Også den lokale Kvickly på Nørrebros Runddel rækker ud til de lokale erhvervsdrivende.
Som en del af den landsdækkende, medlemsejede andelsvirksomhed Coop tilbyder de via initiativet ’Gode naboer er guld værd’ at støtte gode ideer til aktiviteter, der kan give liv og omsætning til de lokale butikker efter genåbningen.
“Vi ønsker et levende lokalområde med handel og aktivitet. Handelsgader med glade mennesker og et varieret forretningsmiljø. Ikke triste, tomme ruder på centrale pladser,” lyder begrundelsen for initiativet.
Coop erkender, at de går ind for sund konkurrence, men “ikke ønsker at spinde guld på”, at de som dagligvarevirksomhed har kunnet sælge varer, som deres nabobutikker ikke har kunnet.
Derfor har de besluttet at donere den meromsætning, de under nedlukningen har haft på non-food varer (altså fx tøj, legetøj og isenkram) til gode initiativer, der kan sætte skub i lokale handelsmiljøer landet over – herunder også på Nørrebro.
Nabokampagnen blev faktisk iværksat allerede i starten af året, men det er ikke helt lykkedes at få budskabet ud over rampen her i 2200 N, og derfor giver Kvickly på Nørrebros Runddel nu via Mit Nørrebro et sidste shout-out til de lokale erhvervsdrivende:
Det er stadig muligt at komme med dit bedste forslag til aktiviteter, der kan være med til at sætte gang i gaden – lokalt, men også meget gerne med mulighed for at kopiere ideen andre steder i landet.
Og du behøver ikke selv at være erhvervsdrivende for at få dit forslag taget i betragtning – du kan også bare være en ganske almindelig nørrebroer med gode ideer og lysten til at bevare et rigt lokalt handelsliv.
Varehuschef Rasmus Haugaard Dissing erkender, at han med gårsdagens melding om, at landets butikker må åbne på mandag, ikke p.t. kender det videre forløb for ’Gode naboer er guld værd’-kampagnen.
Men sender du dit forslag inden da, altså senest på søndag den 28. februar, er du ifølge Rasmus Haugaard Dissing sikker på, at det bliver taget i betragtning – og det kan du gøre via denne formular.